RWA KULSZOWA

W poprzednim wpisie mówiliśmy o bólu kręgosłupa lędźwiowego bez promieniowania do kończyny dolnej. Teraz spróbujemy poradzić sobie z bólem kręgosłupa lędźwiowego jednostronnego, promieniującego do kończyny dolnej.

Dlaczego nas boli?
Ból promieniujący do kończyny dolnej może wskazywać na stan zapalny w korzeniu nerwowym. W wyniku obrzęku korzenia nerwowego dochodzi do jego ucisku w otworze międzykręgowym co w konsekwencji prowadzi do niedokrwienia i wystąpienia bólu (mechanizm mocno uproszczony 😉 ).

Wstajemy rano, chcemy się wyprostować i czujemy rozrywający ból w kręgosłupie lędźwiowym promieniujący do kończyny dolnej. Co robić? (W podanym przykładzie ból występuje po lewej stronie).

FAZA ISO
1. Przygotuj złożony ręcznik (szerokość wcięcia talii)
2. Połóż się na stabilnym materacu lub stole na lewym boku i podłóż ręcznik pod prawy bok, tak aby część ręcznika znajdowała się pod grzebieniem biodrowym (1/4 ręcznika)
3. Leżąc na boku zegnij biodra i kolana do 90°
4. Leżymy do momentu kiedy ustąpi ból (max.4 min)
FAZA II – progresja
Gdy ból trochę zaczyna ustępowSOIać możesz spróbować rozpocząć dalsze działania. Początkowe czynności wykonujemy jak w pierwszym etapie tj. Ułożenie.
1. Leżąc w pozycji z fazy I opuść prawe podudzie poza stół, noga lewa pozostaje na stole / materacu
2. Jeżeli nie ma bólu utrzymujemy pozycję przez minutę.
3. Po minucie kładziemy nogę z powrotem na stół i trzymamy pozycję przez minutę.
4. Czynność powtarzamy 4 razy.
Po serii czterech powtórzeń wstajemy powoli (jak się podnosić patrz wpis Ból kręgosłupa lędźwiowego) i próbujemy się przejść.
FAZA III – progresjaSOII
Kolejnym etapem jest opuszczenie obu podudzi poza stół.
1. Leżąc w pozycji z fazy I opuść oba podudzia poza stół.
2. Jeżeli nie ma bólu utrzymujemy pozycję przez minutę.
3. Po minucie kładziemy nogi z powrotem na stół i trzymamy pozycję przez minutę.
4. Czynność powtarzamy 4 razy.
Po serii czterech powtórzeń wstajemy powoli (jak się podnosić patrz wpis Ból kręgosłupa lędźwiowego) i próbujemy się przejść.

– Pamiętaj, że w trakcie ćwiczeń nie może być bólu !
– Momentem przejścia do kolejnego etapu jest chwila gdy w momencie zmiany pozycji ciała nie ma bólu (Sprawdź co jakiś czas kolejny etap ćwiczenia, jeśli jest bezbolesny znaczy, że możesz dokonać progresji).
– Jednym z głównych czynników sukcesu ww. ćwiczeń jest dokładność (pamiętaj by kąty ustawienia stawów były równe 90°). Kolejnym krokiem do sukcesu jest systematyczne wykonywanie ćwiczeń – wykonuj je co godzinę.

Gdy złapie Cię ból kręgosłupa ważne aby jak najszybciej umówić się na wizytę do fizjoterapeuty. W gabinecie REHAB physiotherapy zajmujemy się ostrymi bólami kręgosłupa lędźwiowego, dlatego też skontaktuj z nami się jak najszybciej  aby móc pozbyć się uciążliwego bólu.

Opracował

mgr Wojciech Szreder

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed wizytą prosimy o kontakt telefoniczny: 507 599 716.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress