fbpx

Rwa kulszowa – przyczyny bólu i skuteczne ćwiczenia

W poprzednim wpisie mówiliśmy o bólu kręgosłupa lędźwiowego bez promieniowania do kończyny dolnej. Teraz spróbujemy poradzić sobie z bólem kręgosłupa lędźwiowego jednostronnego, promieniującego do kończyny dolnej.

Dlaczego rwa kulszowa boli?

Ból promieniujący do kończyny dolnej może wskazywać na stan zapalny w korzeniu nerwowym. W wyniku obrzęku korzenia nerwowego dochodzi do jego ucisku w otworze międzykręgowym co w konsekwencji prowadzi do niedokrwienia i wystąpienia bólu (mechanizm mocno uproszczony 😉 ).

Wstajemy rano, chcemy się wyprostować i czujemy rozrywający ból w kręgosłupie lędźwiowym promieniujący do kończyny dolnej. Co robić? (W podanym przykładzie ból występuje po lewej stronie).

3 fazy ćwiczenia na rwę kulszową

FAZA Ikobieta wykonuje ćwiczenia na rwę kulszową
1. Przygotuj złożony ręcznik (szerokość wcięcia talii)
2. Połóż się na stabilnym materacu lub stole na lewym boku i podłóż ręcznik pod prawy bok, tak aby część ręcznika znajdowała się pod grzebieniem biodrowym (1/4 ręcznika)
3. Leżąc na boku zegnij biodra i kolana do 90°
4. Leżymy do momentu kiedy ustąpi ból (max.4 min)
FAZA II – progresja
Gdy ból trochę zaczyna ustępowpacjenta wykonuje ćwiczenia uśmierzające ból związany z rwą kulszowąać możesz spróbować rozpocząć dalsze działania. Początkowe czynności wykonujemy jak w pierwszym etapie tj. Ułożenie.
1. Leżąc w pozycji z fazy I opuść prawe podudzie poza stół, noga lewa pozostaje na stole / materacu
2. Jeżeli nie ma bólu utrzymujemy pozycję przez minutę.
3. Po minucie kładziemy nogę z powrotem na stół i trzymamy pozycję przez minutę.
4. Czynność powtarzamy 4 razy.
Po serii czterech powtórzeń wstajemy powoli (jak się podnosić patrz wpis Ból kręgosłupa lędźwiowego) i próbujemy się przejść.
FAZA III – progresja
Kolejnym etapem jest opuszczenie obu podudzi poza stół.
1. Leżąc w pozycji z fazy I opuść oba podudzia poza stół.
2. Jeżeli nie ma bólu utrzymujemy pozycję przez minutę.
3. Po minucie kładziemy nogi z powrotem na stół i trzymamy pozycję przez minutę.
4. Czynność powtarzamy 4 razy.

Po serii czterech powtórzeń wstajemy powoli (jak się podnosić patrz wpis Ból kręgosłupa lędźwiowego) i próbujemy się przejść.

– Pamiętaj, że w trakcie ćwiczeń nie może być bólu !
– Momentem przejścia do kolejnego etapu jest chwila gdy w momencie zmiany pozycji ciała nie ma bólu. Koniecznie sprawdź co jakiś czas kolejny etap ćwiczenia, jeśli jest bezbolesny, to oznacza, że możesz dokonać progresji.
– Jednym z głównych czynników sukcesu ww. ćwiczeń jest dokładność. Pamiętaj by kąty ustawienia stawów były równe 90 stopniom. Kolejnym krokiem do sukcesu jest systematyczne wykonywanie ćwiczeń – wykonuj je co godzinę.

Gdy złapie Cię ból kręgosłupa ważne aby jak najszybciej umówić się na wizytę do fizjoterapeuty. W gabinecie REHAB physiotherapy zajmujemy się ostrymi bólami kręgosłupa lędźwiowego, dlatego też skontaktuj z nami się jak najszybciej  aby móc pozbyć się uciążliwego bólu.

Opracował

mgr Wojciech Szreder

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed wizytą prosimy o kontakt telefoniczny: 507 599 716.